14.2.12

berusaha - beghusohooo

salam satu Nogoghi Sombilan somuonyo. hari ni den beghusoho nak monaip entry dalam loghek Nogoghi Sombilan, walaupun bunyik eh agak ko'busukkan' sikit aaa. sobolom ni, den ado yo taip dalam bahaso Nogoghi, tapi Apek koba kolaut. ni domi nak mombuktikan den oghang Nogoghi, den beghusoho ni ha.

jadi, macam macam bondo den beghusoho ni aaa, antaro eh nak monulih entry yang sengkat. tapi nyomanjang tak borjayo. nyomanjang panjangg jo. so jadi pado haghi ni, den tolah bojayo lah kiro eh, monulih entry yang komain sengkat. Syabas diucapkan kopado den. haghap ekau semuo pueh hati dongan entry ringkeh den.

punyolah bunyik eh. tak semenggah -_-

den sobona eh, namo jo notap kek Nogoghi Sombilan. nak pratikan bahasa Negeri pun hampeh. mana ke tidak nya kalau dekat rumah pun cakap biasa biasa je. eh dah tukar loghek biasa balik dah. ish Zayyani ni.

ok bai :)

3 comments:

Tauke Budu said...

kau ni noghori celup ke ape?

padle said...

awat teruk bebeno hasil penulisan kau ni cik zazaw oi...dah tosampok dek setan ko? haha!

Rtp Farra Arisha said...

hehe could you teach me how to speak bahasa nogoghi? ;)