19.9.11

why dont you wear your hijab when....

salam semua. hai from now on i want to improve my English for my MUET. so i hope u guys can speak in English with me. HAHA. *so annnnoyyyingg zaw. okay back to basic, i just want to share something with you. this situation happened to my cousin last week. but when i write the situation i will tell this in English mix with Malay okay??

what do you feel when the non muslim asked you about Hijab? someone asked my sister when they go officemates open house.

boss : "why Cik A don't wearing her hijab in her house but at the office she wear it?

my sister juz said : "aaaa aaaaa" because she can't answer that kind of question...

boss : nowadays kan many instant of hijab. you can wear it easily right?

my sister : "aaaaa aaaaaa" and my sis don't know to answer it.i took pity with her.

boss : whyyy haaa she don't use her hijab? (oh! her big boss still not satisfied)

my sis don't have any kind of idea to answer it. and she countinue eat her meal. and when my sister told me about the story i felt very shocked.i also speechless and i juz said
"aaaaa aaaa aaaa" too...

so my advice now. if u wear hijab in front of public, please lah when someone coming to your house you also must wear your hijab. lebih lebih lagi kalau non muslim yang datang. it will make them so confuse about your situation kan?

i know that i'm not perfect to give u guys an advice to wear hijab lah apalah... but me as MUSLIM felt ashamed when that Chinese keep arguing wearing the hijab.


A‘isyah radiallahu ‘anha menceritakan bahawa Asma’ binti Abu Bakar radiallahu ‘anhuma pernah mengunjungi Rasulullah sallallahu ‘alaihi-wasallam dengan pakaian yang agak nipis. Lalu Rasulullah berpaling darinya seraya bersabda:

"Wahai Asma’ , sesungguhnya wanita apabila telah baligh, tidak boleh terlihat daripadanya kecuali ini dan ini: baginda mengisyaratkan wajah dan kedua tangannya, selepas pergelangan tangan." (Riwayat Abu Daud)

sumber


me in the red colour. HAHA. LOL :D

okay bai :)

17 comments:

Aqilah Amir said...

Hijab bukan sahaja melindungi aurat rambut kita daripada dilihat malah ia juga melindungi tubuh badan kita yang sentiasa menjadi santapan kaum Adam. Cara pemakaian hijab yang disyariatkan oleh Islam adalah dengan melabuhkan tudung dan tidak memakai pakaian yang menjolok mata untuk menarik perhatian sekeliling. Namun zaman sekarang ramai yang berhijab mengikut arus fesyen terkini, bukan syariat yang ditetapkan. Sedih melihat situasi ni berlaku namun dalam pada masa yang sama kita pn turut melakukannya sama ada sedar atau tidak sedar.

*Nasib baik KPM mewajibkan kita pakai tudung menutupi dada, sekurang-kurangnya dari sini kita mendapat kesedaran tentang cara pemakaian tudung yang sebenar walaupun kita selalu memperlekehkannya :')

zazaw said...

yeh. that's rite sis. bangga dengan KPMBM sebab ajar cara kita pakai tudung macam ni walaupun akak admit masa sem satu dulu akak mcm " dah kenapa kena pakai tudung mcm ni" lama lama dah rasa macam. okay cool gila bila pakai mcm ni kan :)

Aqilah Amir said...

Hahaha tu lah, dulu qeel bukan main mengutuk cara pakai tudung labuh skrang baru sedar isk isk mata lelaki sentiasa tajam. Jadi dengan tudung labuh laa kita dapat sekat pandangan dorang dari tgk benda bukan bukan :)

Anisa Hang Tuah said...

ade yg dah jadi bogel dalam baju dan telanjang dlam baju

azalia hjsalleh said...

masih memperbaiki diri agar dpt jd muslimah sejati

Suhami Ahmad said...

haaaa...selalu cmtu an...kan dah speechless

Myra Arshad (: said...

pehhh. speaking london siottt~ woow :p

Myra Arshad (: said...

pehhh. speaking london siottt~ woow :p

Myra Arshad (: said...

pehhh. speaking london siottt~ woow :p

Myra Arshad (: said...

pehhh. speaking london siottt~ woow :p

Aweyn said...

bace entry zazaw ni,buat aweyn muhasabah diri sendiri semula..
im trying to improve to be better.. :)

syakey said...

sekarang bukan masalah hijab, masalah pemakaian pun dah ketara sangat.

apik pehe said...

huhu..pakai jgan tak pakai

ARJUNA.Inc said...

they did not argued with muslim actually..they jus confuse is it muslim should wearin the hijab in any situation n condition..ur sis should tell her an explain to make them clear..but its ok..next time should be have an answer..=)..

Miss b said...

aaaaaaaaaaaa

aaaaaaaa


aaaaaaaaaaa


AAAAAAAAAAAAAAAAA

Heidi Shafiq said...

be a good muslimah.. :)

syakey said...

tutup aurat kan satu kewajipannn.